خدمات شرکت آرکافایر

شیرهای آتش نشانی اسپرینکلر

از جمله اجزای بسیار مهم در سیستم های اطفا حریق، شیرها می باشند که در خصوص نوع و نصب آنها باید دقت کافی را مبذول نمود لذا بر آن شدیم تا در این مقاله با شما کمی در خصوص چند مورد از انواع شیرهای مورد استفاده درسیستم های اطفا حریق اسپرینکلر صحبت کنیم و در خصوص تعدادی از آنها پاره ای توضیحات مفید به شما ارائه دهیم.

سیستم اطفا حریق اسپرینکلر اتوماتیک یکی از کارآمدترین، کم هزینه ترین و پرمصرف ترین سیستم های موجود حفاظت از حریق بوده که در مکان های صنعتی، تجاری و مسکونی کاربرد فراوان دارد. این سیستم دارای راندمان کاری بسیار بالا و هزینه نگهداری کم می باشد، به همین دلیل طبق استاندارد NFPA در انواع ریسکهای حریق با درنظر گرفتن ویژگی های که استاندارد مشخص نموده، کاربرد دارد ضمن اینکه کاربرد این سیستم ها محدودیتهای سایر سیستم های اطفا بخصوص گازی را ندارد و عامل اطفا آن آب بوده و به راحتی وبا هزینه کم همواره در دسترس می باشد.
شیرهای گوناگونی در صنعت اطفا حریق مورد استفاده قرار می گیرد از جمله شیر سیلابی، شیر دروازه ای،شیر پروانه ای، شیرهای توپی (ساچمه ای)، شیر زانویی و … که هر کدام بسته به توانشان در محل خاصی بکارگیری می شوند لکن باید توجه داشت که تمامی اجزای اصلی مورد استفاده در سیستم های اطفا حریق اسپرینکلر میبایستی فهرست شده باشند، بدین معنی که دارای تاییدیه قابل قبول بوده و توسط آزمایشگاه های معتبر تست و پذیرفته شده باشند که شرکت های بیمه ای در زمان بررسی تجهیزات دقت ویژه ای به این امر دارند.

انواع شیرهای آتش نشانی اسپرینکر

  • شیر تست (Test Valve )شیری که جهت اطمینان از صحت عملکرد یک سیستم، نظیر پمپها یا شاخهای از خطوط شبکه اسپرینکلر نصب و استفاده میشود.
  • شیر دروازهای با رزوه بلند (OS &Y)نوعی شیر دروازهای که معمولاً جهت کنترل جریان آب در سیستمهای شبکه بارنده آتشنشانی به کار رفته و قسمت رزوه آن (Stem ) بیرون از بدنه شیر بوده و با باز شدن یا بسته شدن شیر، از بدنه شیر بیرون زده یا داخل آن فرو میرود. ویژگی آن این است که با نگاه کردن به آن میتوان از باز و بسته بودن آن اطلاع پیدا کرد.
  • شیر یکطرفه (Check valve)نوعی شیر که تنها در یک جهت به سیال اجازه عبور میدهد. در مواردی که جهت عبور سیال مهم باشد از این تجهیز به منظور ایجاد محدودیت در حرکت سیال، استفاده میشود.
  • شیر کنترل (Control Valve)شیری که جریان آب را در سیستمهای اطفاء حریق کنترل می نماید.
  • شیر دروازه ای (Gate valve)نوعی شیر قطع و وصل جریان که دارای فلکهای پیچشی جهت کنترل جریان بوده و از ی ک گُوِه برای قطع جریان استفاده میکند. شیرآلات قطع و وصل جریان آب در لولهکشی آب بهداشتی آشامیدنی نیز عمدتاً از این نوع هستند.
  • شیر یکطرفه هشدار دهنده سیستم اسپرینکلر (Wet Alarm Check Valve)نوعی شیر یکطرفه که معمولاً در سیستمهای اسپرینکلر به کار رفته و دارای فشارسنج میباشد. این وسیله میتواند به صورت پکیج متشکل از مکانیزم تشخیص جریان و ارسال سیگنال به سیستم اعلام حریق، شیر تخلیه و زنگ هشدار مکانیکی بوده و استفاده از آن در ابتدای رایزرهای اسپرینکلر توصیه می شود.
  • شیر توپکی ربع گرد (valve Ball )نوعی شیر توپکی که دارای یک اهرم با قابلیت حرکت ٩٠ درجه جهت کنترل جریان بوده و از یک قطعه توپی شکل جهت قطع جریان استفاده میکند. این شیر در سیستم لوله کشی گاز ساختمان نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد