خدمات شرکت آرکافایر

درب و پوشش
ضد حریق

درب های ضد حریق از موادی ساخته می‌شوند که با هم کار می‌کنند تا انتشار شعله، دود و در برخی کاربردها، انتقال حرارت تابشی و رسانا را کاهش دهند یا متوقف کنند. مواد متداول عبارتند از چوب، فولاد، فایبرگلاس و شیشه نسوز – یا ترکیبی از این مواد. درب های فولادی ضد حریق، مانع از گسترش آتش، و دود را تا 3 ساعت کنترل می کنند.
در ساختمان هایی با اسکلت فولاد به انتشار آتش کمک نمی کند، اما می تواند قدرت باربری خود را از دست بدهد. این می تواند پایداری سازه ساختمان را به خطر بیندازد. به همین دلیل نیاز است که از پوشش های ضد حریق که باعث کنترول و مهار آتش می شوند استفاده کرد . زیرا دمایی که در آن این اتفاق می افتد «دمای بحرانی فولاد» نامیده می شود. ساختمان هایی که روی یک سازه فولادی بدون عملیات پوشش ضد حریق قرار می گیرند، خیلی سریع فرو می ریزند.

_

انواع مختلف پوشش های ضد حریق

_

پوشش های ضد حریق نقشی حیاتی در ایمن نگه داشتن افراد و به حداقل رساندن آسیب اموال در هنگام آتش سوزی دارند.

رنگ ضد حریق در برابر آتش با ایجاد مانعی در برابر شعله ها عمل می کنند که بیشتر این پوشش‌ها رنگ‌های متورم هستند که در صورت برخورد با شعله، با تشکیل یک لایه زغال بر روی بستر کار می‌کنند.

تخته ضد حریق هم به عنوان مصالح ساختمانی و هم به عنوان عایق حرارت مناسب بوده و می توان به عنوان پوشش تزئینی شومینه و اجاق گاز استفاده کرد.

فوم ضد حریق ماده ای است که برای کند کردن یا توقف گسترش آتش یا کاهش شدت آن استفاده می شود که اصولا با واکنش های شیمیایی اشتعال پذیری سوخت ها را کاهش و احتراق آنها را به تاخیر می اندازد.

_

انواع مختلف درب های ضد حریق

_

درب های ضد حریق آتش نشانی از مقاومت در برابر آتش برخوردار هستند و برای کاهش انتشار آتش یا دود بین اتاق ها و محفظه ها و ایجاد تخلیه ایمن از ساختمان یا سازه استفاده می شوند.

درب‌ ضد حریق دو لنگه ای به خاطر تردد زیاد و راحتی برای باز شدن به صورت دو لنگه طراحی و ساخته می‌شوند که بیشترین استفاده آن ها در سالن های بزرگ و سالن های با اجتماعات زیاد و پارکینگ ها می‌باشد.
این مدل، در زمان وقوع آتش سوزی دهانه خروجی بزرگتری را نسبت به درب ضد حریق تک لنگه فراهم می کند و باعث می شود سرعت تخلیه ساختمان سرعت بیشتری بگیرد.

درب ضد حریق شیشه دار برای محل‌های حساس که نیاز به بازرسی منظم و مداوم دارند مانند کارخانه‌های مهم، بیمارستان‌ها و ساختمان‌هایی با رفت و آمد بالا مناسب است.
قیمت این نوع از درب‌های ضد حریق نسبت به مدل های دیگر بیشتر است زیرا شیشه به کار رفته در این درب از نفوذ آتش و دود به قسمت خارجی جلوگیری خواهد کرد. همچنین این شیشه ها دارای استاندارد جهانی مانند استاندارد UL است.

درب ضد حریق تک لنگه که به همراه یک چهارچوب فلزی نصب می شود، بیشتر برای محل هایی مانند راه‌پله، راهرو های خروج اضطراری، انبارها، پارکینگ و… مناسب است.
چهارچوب این درب‌های فلزی دارای تقریبا 1.6 میلی متر است که با ورق های گالوانیزه ساخته شده باشد همچنین برای رنگ قسمت رویه درب بر روی ورق های هیدوکربن قطب های منفی و مثبت را رنگ پاشی می‌نمایند.